Türkiye’den harika denizcilik hikayeleri çıkıyor ve biz de elimizden geldiğince bu sayfada bunları değerlendirmeye, durumları anlatmaya isimlerle sizleri tanıştırmaya çalışıyoruz. Bu haftaki konumuz gerçekten çok özel. 30 yaşında 277 metrelik dev bir Cruise gemisini kullanan, kaptan mahallinde yaklaşık 1500 mürettebatdan sorumlu olan İpek Hande Yamanel. Geçtiğimiz aylarda Göcek’teki Superyacht Show Turkiye’de dünyanın dört yanından yabancı kaptanlarla birlikte sahne ve misafir ettiğim kaptanlardan biriydi Hande. Öncelikle Hande bu işin okulunu okumuş, 9 Eylül Üniversitesi’nde deniz ulaştırma ve işletme mühendisliği bölümünden mezun olan Yamanel, dünyada boyut fark etmeden tüm gemileri kullanabiliyor. Aslında mimar olmak isteyen Yamanel, babasının da “dünyayı geziceksin, sen masabaşı işi sevmezsin bu işte güzel para da varmış” teşvikleriyle birlikte bu bölümü seçmiş. Yüzündeki gülümsemeden bu işlem de çok mutlu olduğunu görebiliyoruz. Sadece ailesinden biraz uzak olmak zor onun dışında her şeyden mutlu Yamanel. Tabii ki bu işe kolay gelmemiş birkaç yıl gemilerde çalışmış. Sektördeki kadınların çok yakından takip ettiği ve örnek aldığı isimlerin başında gelen birkaç kaptandan biri olan Hande, üniversitede 120 erkek on kadın eğitim almış. Yani sektörde hala kadınlara çok ihtiyaç var diyor. Kendisinden önce çok fazla kadın kaptanın da olduğunu fakat onların bilinmediğini söyleyen Hande Yamanel onlara da büyük saygı gösteriyor.

Beni gören şaşırıyor
Cruise gemilerinde şirketlerin para kazandığı yöntemlerden biri olarak köprü üstüne gelen yolcuların Hande kaptan ile tanışması ayrı bir hikaye. Türk yolcular direkt yanına gelip fotoğraf çektiriyorlarmış. Bazı yolcular da kaptanı görünce kaptan siz misiniz diye soruyormuş. Özellikle tanışmaya gelen çok fazla yolcunun olduğunu söyleyen Yamanel bundan da oldukça memnun olduğunu belirtiyor. Bazı müşterilerin sadece kendi kullandığı gemiye gelme isteğini de dile getiren Yamanel beni de gemisine davet etti. Cruise işinin “yaşlı işi” olmadığını söyleyen Yamanel şirket seçmenin önemine dikkat çekti. Bazı şirketler sadece 18 yaş üstü alıyor dolayısıyla iyi tercih etmeniz iyi planlamanız gerekir diye de ekledi. Çalıştığı gemide 2770 yolcu kapasitesinin olduğunu yaklaşık da dönemine göre 1500 kişilik bir personelle çalıştığını söyleyen Yamanel “4000 kişinin sorumluluğunu taşıyoruz çok ciddi bir yük” dedi.

Yatakta uyumak için kendimizi bağlıyorduk
Büyük Cruise gemilerde çalışmadan önce okul sonrasında başka gemilerde de görev yapan Yamanel’e hayatının en zor dönemlerinden birini sordum o da ilk yıllarda yataktan düşmemek için kendini yatağa bağladığını söyledi. Alışması oldukça zor bir süreç. Gemideki mes’uliyetlerini sorduğum Yamanel yaklaşık geminin farklı bölgelerinden sorumlu dokuz kişilik bir kaptan ekibinin olduğunu, hepsinin ayrı mesuliyetlerinin olduğunu söyledi. Mesela bir kaptan tankların bakımından, biri kabinlerden, biri yangın ve sağlıktan sorumlu olduğunu söyledi. Olası acil durum senaryolarını hep hazır olduklarını söylerken günde 8 saat köprü üstünde çalışıp kalan 8 saatte gemi bakım onarımı ile görevli olduğunu dile getirdi yani iş oldukça zor.
Ayrılma Yanaşma en keyiflisi
“Kaptan olarak en mutlu olduğum anlar ayrılma yanaşma. En büyük riski orada alıyoruz ama kaptan olduğumu orda anlıyorum” diyen Yamanel şu ana kadar hiç İstanbul’a yanaşmamış. Yanaşması en zor liman olarak Barcelona’Yı söyleyen Yamanel, Bahamalaraın da zorlayıcı olduğunu ifade ediyor. Dar bir alanda 5-10 metrelik bir yere girmek gerçekten zor. Özellikle de adalarda. Asya Singapur vali’de çok ciddi bir gemi trafiğinin olduğunu söyleyen Yamanel, Karayipler’i çok sevdiğini da dille getirdi. “Tekneiy çok seviyorum bir yelkenliye çıktığım zaman adeta oh diyorum çok mutlu oluyorum” dedi.
Bu işin parası çok iyi
Özellikle yeni iş arayanlara bir tavsiye niteliğinde kulaklarda yer etmesi için not ediyor Yamanel bu işin parası çok iyi. Bir demirin üstünde hayat yaşıyoruz, ayağımız toprağa degmiyor o yüzden hem zor hem de keyifli bir iş. Elektriğini atamıyorsun sürekli aynı insanlarla muhatapsın ama parası gerçekten güzel. Başka işler de yapılabilir, yat kaptanlığı da yapılabilir, yük gemilerinde çalışılabilir, petrol platformlarında çalışılabilir” gibi de bilgiler aktarıyor. Bu işin zor taraflarından biri tabii ki çocuğunuz bile olsa bazen göremiyorsunuz ailenizden çok uzaksınız.
Gemide en üzüldüğüm anlar “ölüm” anları
Tabi her zaman iyi şeyler de olmuyor. Gemide taşkınlık çok oluyor dolayısıyla bu konuda oldukça deneyimli bir ekiple çalışıyoruz. Bunun dışında çok ciddi bir hastane kıvamında medikal ekibimiz var. Acil durumlarda helikopter ile tahliye yapıyor olmak, yangın timinde çalışmak zorlayıcı. Tabi bunun yanı sıra insanlar tatile geliyor ama ölüm de oluyor. Tatile gelen insanların ölümlerine tanık olmak çok üzücü. Her defasında çok etkileniyorum her iki haftada bir buna çıktığım için ve her defasında neredeyse ölümle karşılaştığım için aklımdan çıkmıyor. Tatile geliyorsun ağlayarak eve dönüyorsun.
